Dorine Manson, managing director van de VriendenLoterij: “Door samen te werken met andere musea, gemeenten, buurtbewoners en street artists creëert het Mauritshuis kunst mét en voor de buurt en haar bewoners. Omdat de bewoners mogen meebepalen welke mural geïnspireerd op de kunst uit het plaatselijke museum op een woning in de buurt wordt geschilderd, bepalen zij zelf welke kunst zij met het ‘Mural Museum Nederland’ dicht(er)bij brengen. De VriendenLoterij gelooft dat cultuur zorgt voor verbinding en dat wordt met dit project nog eens bewezen. Daarom zijn we blij dat we het Mauritshuis en al zijn partners dankzij onze deelnemers kunnen steunen met een bijdrage van bijna 1,5 miljoen euro.”
Martine Gosselink, directeur van het Mauritshuis: ‘Wat een enorme verrassing kreeg het Mauritshuis vanochtend van de Vriendenloterij. Het project KUNST OP DIE PUI - Mural Museum Nederland zorgt op een zeer laagdrempelige manier dat iedereen écht met kunst in aanraking komt. In jouw straat, in jouw buurt. Dat we dit met 20 andere musea kunnen gaan doen is fantastisch. Het thema dit jaar voor ons jubileum is: ‘Mauritshuis 200 jaar inspiratie’. Het uitrollen van deze inspiratie door heel Nederland is een droom die uitkomt’.
Bijna 134 miljoen euro voor culturele partners en goede doelen
De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij 1,1 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2021 opgeteld een bedrag van bijna € 134 miljoen schenken aan 57 culturele partners en bijna 3500 goede doelen.
